Wednesday 18 May 2016

Melayu yang mendapat pengaruh dari Arab.Tarian tradisional ini bersifat edukatif dan sekaligusmenghibur, digunakan sebagai media dakwah Islamiyah melalui syair lagu-lagu zapin yangdidendangkan.
Asal Usul Tari Zapin Zapin berasal dari bahasa arab yaitu "Zafn" yang mempunyai arti pergerakan kaki cepatmengikut rentak pukulan. Zapin merupakan hasanah tarianMelayu yang mendapat pengaruhdari Arab. Tarian tradisional ini bersifat edukatif dan sekaligus menghibur, digunakan sebagaimedia dakwah rumpun .Musik pengiringnya terdiri dari dua alat yang utama yaitu alat musik petik gambus dan tiga buahalat musik tabuh gendang kecil yang disebut marwas.Sebelum tahun 1960, zapin hanya ditarikanoleh penari laki-laki namun kini sudah biasa ditarikan oleh penari perempuan bahkan penaricampuran laki-laki dengan perempuan.
Tari Zapin sangat banyak ragam gerak tarinya, walaupun pada dasarnya gerak dasar zapin-nyasama, ditarikan oleh rakyat di pesisir timur dan barat Sumatera, SemenanjungMalaysia, Sarawak, Kepulauan Riau, pesisir Kalimantan dan Brunei Darussalam.
Sejarah Tarian Zapin
Zapin dipercayai dibawa oleh mubaligh-mubaligh dari Timur Tengah kira-kira pada abad ke-15.Kebanyakan mubaligh-mubaligh dan pedagang-pedagang ini datang dari Tanah Arab dan Parsi. Di dalamdialek Yamen ia dikenali sebagai Zaffana.Pada permulaan hanya golongan lelaki yang menyertai tarian ini. Tapi kini ia telah dimodifikasi denganpenyertaan golongan wanita.Versi paling asas ialah gerakan mengikut alunan muzik dan kiraan 1 2 3 dan 4.Pada kiraan ke-4 kakidilunjurkan ke belah kiraan terakhir dibuat.Ia boleh dilakukan setempat atau gerakan ke depan atau kebelakang. Semasa melakukan gerakan, kondisi tubuh penari biasanya dalam keadaan tegak dan agakmendada.Zapin biasanya diiringi oleh beberapa instrumen muzik tradisional dan genre lagunya biasanya genreSamrah.Instrumen yang terlibat pula ialah Biola, Marwas dan Gambus.Dalam Zapin tiada peraturan yang tetap dalam menentukan berapa orang penari yang diperlukan untukmembuat persembahan. Namun, oleh kerana penari perlu berinteraksi antara satu sama lain tarianZapin digalakkan untuk dilakukan secara berpasangan dalam gandaan 2.

2 comments:

  1. titanium septum ring for sale - TikTok
    This diamond slot is developed and developed by Tilt Gaming, edc titanium Inc. and can edc titanium be titanium build for kodi played in multiple damascus titanium currencies for players titanium hair dye of all skill levels.

    ReplyDelete